donderdag 31 augustus 2006

Vertrouwen Amerikaanse consument zwakt af

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is harder gedaald dan verwacht. De index van The Conference Board daalde van 107,0 in juli tot 99,6 in augustus. Dit is het laagste niveau sinds november 2005 en lager dan de verwachting van economen, die rekenden op een niveau van 102,5. De hoge benzinekosten en de afkoelende huizenmarkt zijn de voornaamste boosdoeners van het afbrokkelende vertrouwen. De deelindex die de mening van de Amerikaanse consument over de huidige situatie weergeeft, daalde van 134,2 naar 123,4. De verwachtingsindex daalde van 88,9 tot 83,8. Met deze laatste deelindex wordt de verwachting weergegeven voor de komende zes maanden.

Unilever verkoopt diepvriestak
Unilever heeft het grootste deel van zijn Europese diepvriesactiviteiten verkocht aan Permira Funds. Het was- en voedingsmiddelenconcern ontvangt hiervoor € 1,725 miljard en verwacht een boekwinst na belastingen te realiseren van meer dan € 1 miljard. Over 2005 boekten de betreffende activiteiten een omzet van € 1,237 miljard en een brutowinst van € 174 miljoen. Unilever kondigde in februari van dit jaar al aan dat het van plan was de activiteiten, met onder meer het merk Iglo, te verkopen. Het concern behoudt haar Italiaanse diepvriesactiviteiten onder de merknaam Findus vanwege het strategische belang ervan.

Lagere nettowinst Corus
Corus heeft de nettowinst in het tweede kwartaal met 52% zien dalen als gevolg van lagere verkoopprijzen en hogere grondstofkosten. Het Nederlands-Britse staalconcern behaalde een nettowinst van £ 81 miljoen. Corus verwacht voor het tweede halfjaar betere prestaties dan in het tweede kwartaal. Wel zullen hogere verkoopprijzen grotendeels teniet worden gedaan door hogere kosten voor grondstoffen en een lagere productie. Na de overname van Arcelor door Mittal wordt Corus omgeven door overnamespeculaties. Corus kijkt naar verschillende mogelijkheden en wil toegang krijgen tot productie tegen lage kosten en opkomende markten. Corus herhaalde zijn interesse in landen als Rusland, BraziliĆ« en India.

Verlies Crucell loopt op
Crucell heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van € 25,7 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder bedroeg het verlies € 3,4 miljoen. Analisten rekenden op een verlies van € 22,5 miljoen. Het grotere verlies wordt door Crucell toegeschreven aan de integratie van het overgenomen Berna Biotech. Van de overgenomen vaccinmaker wordt vooral veel verwacht in het tweede halfjaar, omdat in die periode de griepvaccins worden verkocht. Verder hoopt Crucell snel goedkeuring te krijgen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor kindervaccin Quinvaxem. De WHO moet een zogeheten 'prekwalificatie' verlenen aan het vaccin, die noodzakelijk is voor de verkoop ervan. Crucell raamt de huidige vraag op 50 miljoen doses.

Lagere marge voor Heijmans
Heijmans heeft over het eerste halfjaar een nettowinst geboekt van € 36 miljoen, tegen € 35 miljoen een jaar eerder. Dit was licht boven verwachting. De omzet van het bouwbedrijf steeg met 3,8% naar € 1,35 miljard. Voor het gehele jaar verwacht het bedrijf een lagere operationele winst te halen. Heijmans ziet in de bouw en inframarkten wel licht prijsherstel, maar zegt dat dit jaar grotendeels orders worden uitgevoerd die stammen uit vorige jaren, toen de marges op aangenomen contracten lager waren. De totale operationele marge daalde in de eerste zes maanden van 4,3% naar 3,9%. De lagere marge werd deels gecompenseerd door hogere resultaten van de vastgoeddivisie en de internationale activiteiten.

SBM verhoogt winstverwachting
De nettowinst van SBM Offshore is in de eerste helft van 2006 met 33% gestegen tot $ 97,8 miljoen. De leverancier van olieproductieplatforms dankt de stijging aan de sterke vraag vanuit de olie-industrie en een boekwinst van meer dan $ 10 miljoen op de verkoop van een productieplatform. De omzet steeg met 35,6% tot $ 823 miljoen en er werd voor $ 2,14 miljard aan nieuwe orders binnengehaald. Het bedrijf is positiever over de toekomst en verwacht voor geheel 2006 een nettowinst van ongeveer $ 200 miljoen. Eerder dit jaar gaf SBM nog aan een nettowinst van rond de $ 185 miljoen te verwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten