Het Nederlands producentenvertrouwen is in oktober uitgekomen op het hoogste niveau sinds het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 1985 met deze meting begon. Sinds de zomer van 2005 is het vertrouwen van ondernemers sterk toegenomen, mede dankzij de geleidelijke toename van het aantal orders. Het consumentenvertrouwen bleef onveranderd op een hoog niveau. Het aantal optimisten overtreft duidelijk het aantal pessimisten. Consumenten waren in oktober vooral positief over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden. Hun oordeel bereikte de hoogste waarde sinds het begin van de reeks in 1986, aldus het CBS. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel nauwelijks.
Duitse ondernemers optimistisch
Duitse ondernemers hebben meer vertrouwen in de economie gekregen. De index die het sentiment over de Duitse economie weergeeft, het Ifo-geschäftsklima, steeg in oktober onverwacht tot 105,3 ten opzichte van 104,9 in september. Dat maakte het onderzoeksinstituut Ifo bekend. Economen hadden op een daling tot 104,5 gerekend. De toename volgt op drie maanden waarin het vertrouwen daalde. Ondernemers en bedrijven gaven aan meer vertrouwen in de economie te hebben, hoewel er vanaf 2007 voor bedrijven negatieve veranderingen worden doorgevoerd in het Duitse belastingstelsel. Vooral de huidige en verwachte economische groeiontwikkeling deed het sentiment onder ondernemers goed, aldus het Ifo-instituut.
Stork houdt zich gedeisd
Stork maakte goede derdekwartaalcijfers bekend. In het derde kwartaal is de nettowinst met 36% gestegen, van € 18,2 miljoen een jaar eerder naar € 24,7 miljoen. Vooraf hadden analisten gerekend op € 20,9 miljoen. Aandeelhouders keken bovendien reikhalzend uit naar een reactie van het industrieel concern op het voorstel tot splitsing. Deze bleef echter achterwege. Grootaandeelhouders Centaurus en Paulson willen graag dat het bedrijf zich opsplitst en wordt omgevormd tot een puur luchtvaartbedrijf. Dat onderdeel, Aerospace, heeft het juist moeilijk door de vertraging die verschillende projecten hebben opgelopen. Stork zegt daar in november op terug te komen.
Sterke cijfers Shell
Royal Dutch Shell heeft in het derde kwartaal een winst, tegen actuele voorraadkosten en exclusief eenmalige posten, behaald van $ 6,95 miljard. Dat is minder dan de $ 7,2 miljard van een jaar eerder, maar daarvan was $ 1,7 miljard afkomstig uit de verkoop van het belang in Gasunie. De winst was een stuk hoger dan de gemiddelde analistenverwachting van $ 5,69 miljard. De gemiddelde productie steeg met 1% tot 3,251 miljoen vaten olie per dag, ondanks de productiebelemmeringen door de onlusten in Nigeria. Shell investeerde in het afgelopen kwartaal $ 3,9 miljard in exploratie en productie, ruim $ 1,3 miljard meer dan een jaar eerder.
Geen record voor Exxon
ExxonMobil heeft in het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst geboekt van bijna $ 10,5 miljard. Dat is een winst van maar liefst bijna $ 117 miljoen per dag. ’s Werelds grootste olieconcern zag voor de derde keer in een jaar tijd de kwartaalwinst boven de $ 10 miljard uitkomen. Het record van $ 10,7 miljard uit het vierde kwartaal van 2005 werd niet verbroken. Dat was de grootste kwartaalwinst die een bedrijf ooit had geboekt. In het derde kwartaal van 2005, toen de orkaan Katrina de olieprijs naar recordhoogtes stuwde, bedroeg de nettowinst $ 9,9 miljard. De omzet was toen hoger: $ 100,7 miljard tegen $ 99,6 miljard dit jaar.
Grondstofprijzen nekken DSM
DSM heeft de nettowinst in het derde kwartaal met 7% zien dalen tot € 140 miljoen als gevolg van de hogere prijzen voor energie en grondstoffen. Het chemieconcern verwacht dat de winstdaling tijdelijk is en rekent op een beter resultaat in het vierde kwartaal. De omzet steeg met 9% naar € 2,1 miljard. Vooral de hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën, zoals kunstvezels en impregneer- en lijmharsen, werden goed verkocht. DSM verwacht de hogere grondstofkosten voor het grootste deel aan haar klanten te kunnen doorberekenen. Het bedrijfsresultaat komt dit jaar naar verwachting 6 tot 8% hoger uit dan het recordresultaat van € 787 miljoen over 2005.
TomTom verhoogt verwachtingen
TomTom heeft voor de tweede keer dit jaar zijn omzetverwachting voor 2006 verhoogd. De producent van navigatiesystemen voorziet een omzet van € 1,3 tot € 1,4 miljard. Het bedrijf zag de nettowinst in het derde kwartaal met 23,7% stijgen tot € 73 miljoen. De omzet bedroeg € 353 miljoen, 41,2% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde verkoopprijs daalde van € 310 in het tweede kwartaal naar € 285. Dit komt vooral doordat het instapmodel, de TomTom One, erg in trek is. Toch houdt het bedrijf de winstgevendheid goed op peil. TomTom verwacht dat de operationele winstmarge dit jaar ruim boven de eerder afgegeven prognose van 20% uitkomt.
Vedior stelt teleur
Uitzender Vedior heeft in het derde kwartaal een nettowinst geboekt van € 52,4 miljoen, een stijging van 32,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Exclusief een eenmalige bate lag deze winst onder de verwachting van analisten. De omzet steeg met 11% naar € 2,0 miljard. Autonoom groeide de omzet met 7%. In de voor Vedior belangrijke Franse markt, goed voor 40% van de totale omzet, groeide de autonome omzet echter slechts met 3%, tegen een groei van 7% van de markt. In Nederland steeg de autonome omzet met 8%, terwijl de markt met 17% groeide. Vedior signaleert een verminderde vraag naar personeel in de Nederlandse uitzendmarkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten