De stijgende inflatie in de twaalf landen die de euro gebruiken, is in juni gestuit. De consumentenprijzen stegen met 2,5% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dit was in lijn met de verwachtingen en op hetzelfde niveau als in mei. In april waren de prijzen nog 2,4% hoger dan een jaar eerder en in maart 2,2%. Voordien hing de inflatie lange tijd rond de 2,0%, de streefgrens die de ECB heeft gesteld. Vooral woonkosten, brandstof, en sigaretten zijn duurder dan een jaar geleden, zo bleek uit de cijfers van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek.
Daling detailhandelsomzet
De detailhandelsverkopen in de eurozone zijn in mei onverwacht gedaald. De verkopen daalden met 0,6% ten opzichte van april. Ten opzichte van mei 2005 kwam er een groei van 0,8% uit de bus. Economen hadden een groei van 0,2% op maandbasis en 1,7% op jaarbasis verwacht. In april groeide de detailhandelsomzet nog met 1,0% ten opzichte van maart en met 2,4% op jaarbasis. Ook de Duitse detailhandelsverkopen daalden in mei scherp, namelijk met 2,2% op maandbasis waar een stijging van 0,3% werd verwacht. Het idee dat de consumentenbestedingen zouden oppikken in aanloop naar het WK voetbal is daarmee tenietgedaan.
ISM-index daalt onverwacht
De inkoopmanagersindex (ISM) voor de verwerkende industrie in de Verenigde Staten is in juni lager uitgekomen dan verwacht. De index daalde van 54,4 in mei tot 53,8 in juni. Economen hadden juist op een stijging tot 55 gerekend. Een waarde boven de 50 duidt op een toename van de bedrijvigheid in de verwerkende industrie. De subindex voor het aantal nieuwe orders steeg, terwijl die voor de productie en de werkgelegenheid een daling lieten zien. De prijsindex, niet opgenomen in de totaalindex, daalde van 77,0 naar 76,5. Dit deed de inflatiezorgen wat afnemen.
Goede cijfers Océ
Océ heeft in het tweede kwartaal van boekjaar 2006 de operationele winst met 22,4% zien stijgen tot € 18 miljoen. De omzet groeide met 22,4% tot € 783,6 miljoen. De cijfers waren beter dan verwacht. Analisten rekenden op respectievelijk € 16 miljoen en € 773 miljoen. De fabrikant van printers en kopieermachines zag de brutomarge echter dalen door een agressievere prijsstelling bij de verkoop van nieuwe printsystemen. "De goede ontwikkeling van de omzet illustreert het succes van onze strategie, die is gebaseerd op het vergroten van onze distributiekracht en het introduceren van innovatieve printsystemen", aldus CEO Van Iperen.
Laurus ziet omzet verder dalen
Laurus heeft de omzet over het eerste halfjaar opnieuw zien dalen. De omzet van het supermarktconcern kwam uit op € 1,38 miljard, tegen € 1,43 miljard een jaar eerder. Laurus heeft onlangs de winkels van Konmar en Edah verkocht. Alleen Super de Boer blijft over. Het supermarktconcern ontving daarvoor € 354 miljoen. Een groot deel gaat naar de banken om schulden af te lossen. Er blijft € 195 miljoen over om de keten Super de Boer zo te verbeteren dat er betere resultaten komen. De omzet van Super de Boer steeg in de eerste jaarhelft met 0,6%.
Heineken wil groeien in Rusland
Heineken wil het marktaandeel in Rusland de komende vijf à zes jaar uitbreiden van de huidige 16% tot 20%. De bierbrouwer denkt dit te bereiken door een toenemend bierverbruik per hoofd van de Russische bevolking, van 62 liter per jaar nu, tot 80 liter op termijn. Nieuwe overnames acht bestuursvoorzitter Van Boxmeer onwaarschijnlijk. Qua volume is Rusland al de belangrijkste afzetmarkt voor Heineken. De Russische activiteiten zijn winstgevend, aldus Van Boxmeer. Heineken is de nummer 3 op de Russische markt. Carslberg en Scottish & Newcastle zijn met BBH de marktleider.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten