donderdag 27 juli 2006

Consumentenvertrouwen VS stijgt

Consumentenvertrouwen VS stijgt
Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in juli onverwacht gestegen. De index van de Conference Board steeg van 105,4 in juni tot 106,5 in juli. Economen hadden juist een daling tot 104,0 verwacht. De deelindex die de mening van de Amerikaanse consument over de huidige situatie weergeeft, steeg van 132,2 tot 133,0. De verwachtingsindex steeg van 87,5 tot 88,8. Met deze laatste deelindex wordt de verwachting weergegeven voor de komende zes maanden. Het consumentenvertrouwen geldt als een belangrijke barometer voor de consumentenbestedingen, die goed zijn voor tweederde van de omvang van de Amerikaanse economie.

Duits vertrouwen afgenomen
Het vertrouwen van Duitse ondernemers is in juli licht gedaald, maar blijft dichtbij het hoogste niveau in de afgelopen tien jaar. Het zogeheten Ifo-geschäftsklima daalde van 106,8 in juni naar 105,6 in juni. Economen hadden op een daling tot 106,0 gerekend. De indicator voor de verwachtingen voor de komende zes maanden zette de daling van de afgelopen maanden voort. Voor het eerst in acht maanden daalde echter ook de index voor de huidige situatie. De sterkste terugval vond plaats in de detailhandelssector, die al lange tijd een zwakke plek is in de Duitse economie. De verhoging van de Duitse BTW in 2007 zal deze situatie naar verwachting verergeren.

Recordwinst voor RDS
Royal Dutch Shell (RDS) heeft over het tweede kwartaal een recordwinst geboekt van $ 6,31 miljard. Dat is 36% meer dan in dezelfde periode vorig jaar en licht boven de verwachting van analisten. De omzet steeg 1% tot $ 83,13 miljard. Kleine tegenvaller was de daling van de gemiddelde productie met 8% tot 3,25 miljoen vaten per dag. De olieproductie werd gedrukt door de onrust in Nigeria en de nasleep van de orkanen in de olierijke Golf van Mexico. Het olieconcern liet de investeringsplannen voor 2006 en 2007, van respectievelijk $ 19 en 21 miljard, ongewijzigd. RDS betaalt over het tweede kwartaal € 0,25 dividend uit aan zijn aandeelhouders.

DSM heeft last van stijgende grondstofprijzen
DSM heeft in het tweede kwartaal een 18% hogere nettowinst geboekt van € 157 miljoen. De omzet uit doorlopende activiteiten groeide met 7% naar ruim € 2,1 miljard. De cijfers kwamen in grote lijnen overeen met de verwachtingen van analisten. Het chemie- en vitamineconcern heeft wel last van de stijgende energie- en grondstofprijzen en waarschuwt daarom dat de winst in het derde kwartaal lager kan uitvallen dan in dezelfde periode vorig jaar. In sommige gevallen kan DSM prijsverhogingen slechts vertraagd doorberekenen aan klanten. Voor het vierde kwartaal ziet DSM weer een hoger resultaat dan vorig jaar.

Gemengde cijfers Stork
Stork heeft de nettowinst in het tweede kwartaal zien groeien tot € 82 miljoen, tegen € 33 miljoen een jaar eerder. De sterke stijging is te danken aan een boekwinst van € 65 miljoen op de verkoop van de divisie Worksphere. Verder nam het industrieel concern een last van € 12 miljoen voor de kosten van het onderzoek naar een beursexit. Het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere posten daalde naar € 36 miljoen, tegen € 46 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met 17,7% naar € 533 miljoen. Stork verwacht dat het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere posten in 2006 5% tot 15% lager uitvalt dan in 2005.

Sterke cijfers TomTom
TomTom heeft de nettowinst in het tweede kwartaal zien toenemen tot € 38 miljoen, 73% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenden gemiddeld op € 35 miljoen. Dalende prijzen werden tenietgedaan door fors meer verkochte navigatiesystemen. De omzet steeg met 141% naar € 277 miljoen. Er werden 830.000 navigatiesystemen geleverd, 216% meer dan een jaar eerder. De gemiddelde verkoopprijs daalde van € 365 naar € 310. De brutomarge steeg met 1%-punt tot 43%. TomTom herhaalde de prognose voor de omzet (€ 1,1-1,3 miljard) en brutomarge (40%) over heel 2006. De gemiddelde verkoopprijs over heel 2006 zal naar verwachting € 300 bedragen, aldus TomTom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten